Ajutorul de deces a fost majorat. Ce suma poate primi beneficiarul si de ce acte aveti nevoie

Incepand cu ianuarie 2024, au avut loc modificari semnificative ale ajutorului de deces in Romania, aducand cu sine noi reguli si o crestere a sumei acordate. Aceasta forma de sprijin financiar este oferita familiilor care se confrunta cu costurile asociate inmormantarii unui asigurat sau pensionar, oferind un sprijin crucial in timpuri dificile.

Ajutorul de deces a fost subiectul unor schimbari semnificative incepand cu anul 2024, avand un impact considerabil asupra beneficiarilor.

Din septembrie al aceluiasi an, acest sprijin este disponibil intr-o gama mai larga de circumstante si este supus unor reguli noi.

Cine poate beneficia de acest ajutor, ce acte sunt necesare si care este suma pe care o poate primi beneficiarul.
Una dintre modificarile esentiale consta in extinderea criteriilor pentru acordarea ajutorului de deces. Astfel, cei care suporta cheltuielile asociate cu decesul unui asigurat sau pensionar pot solicita sprijin financiar din partea statului.

Incepand cu ianuarie 2024, ajutorul de deces a fost crescut cu peste 750 de lei, ajungand la un total de 7.567 de lei. Aceasta majorare a reprezentat un sprijin semnificativ pentru familiile afectate de pierderea unei persoane dragi.

Cine poate beneficia de ajutorul de deces in 2024 si ce documente sunt necesare?
Conform noilor legi, ajutorul de deces poate fi acordat si in cazul decesului unei persoane care nu a fost asigurata in sistemul public de pensii sau nu a fost pensionar. In astfel de cazuri, suma acordata este jumatate din suma destinata decesului unui asigurat sau pensionar, adica 3.784 de lei in anul 2024, conform informatiilor de la avocatnet.ro.

Care sunt actele necesare pentru obtinerea ajutorului de deces
Documentele necesare pentru obtinerea ajutorului de deces in anul 2024 variaza in functie de situatia specifica. In cazul in care decedatul era pensionar, sunt necesare urmatoarele acte:

1. Cerere pentru acordarea ajutorului de deces;

2. Cuponul de pensie al decedatului;

3. Certificatul de deces (in original);

4. Dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile legate de deces, inclusiv o declaratie a solicitantului pentru ajutorul de deces;

5. Actul de identitate al solicitantului (in original);

6. Actele de stare civila ale solicitantului, care sa ateste gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care confirma calitatea de tutore, curator sau mandatar (in original).

Documentele necesare pentru obtinerea ajutorului de deces in 2024 in cazul in care decedatul era asigurat in sistemul public de pensii includ:

1. Cerere-tip (descarcabila online);

2. Certificatul de deces (in original);

3. Actul de identitate al solicitantului (in original);

4. Actele de stare civila ale solicitantului, care sa ateste gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care confirma calitatea de tutore, curator sau mandatar (in original);

5. Dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile de deces (in original) – factura fiscala/chitanta sau declaratie pe proprie raspundere (in situatia in care solicitantul este sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul) sau cu declaratie pe proprie raspundere autentificata (la notar, in cazul altor persoane);

6. Declaratie pe propria raspundere ca aceste cheltuieli au fost suportate integral de catre solicitant;

7. Adeverinta de salariat, in care sa se precizeze ca decedatul era salariat si nu a beneficiat de concediu fara salariu sau absente nemotivate la data decesului (in original).

Plata ajutorului de deces se efectueaza prin intermediul Casei de Pensii, iar dovada cheltuielilor de inmormantare poate fi orice document care sa ateste aceste costuri, cum ar fi bonurile fiscale, facturile sau chitantele. Este important de mentionat ca acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit numar de contributii.

In concluzie, ajutorul de deces reprezinta un sprijin esential pentru familiile afectate de pierderea unei persoane dragi, iar modificarile legislative aduse in 2024 au extins criteriile de acordare si au crescut suma totala alocata acestui sprijin. Este vital ca beneficiarii sa se informeze cu privire la documentele necesare si procedurile de solicitare pentru a beneficia de acest sprijin in momentele dificile.

Lasă un comentariu