Mihaela Bilic: cum sa NU transformi salata de vinete intr-o maioneza

Intr-un mesaj recent pe Facebook, medicul nutritionist Mihaela Bilic a transmis fanilor sai cateva sfaturi legate de prepararea corecta (adica sanatoasa) a vinetelor. Iata ce trebuie sa retineti: Din iunie pana in octombrie vinetele nu lipsesc de pe masa romanilor, si pentru ca sunt legume de sezon si pentru ca avem o slabiciune pentru ele. Impreuna cu Italia si Spania impartim podiumul cand vine vorba de consum de vinete europeean – macar suntem si noi premianti la ceva.

Dincolo de calitatile ei nutritive (apa, fibre, minerale si vitamine din grupul B), vanata are o proprietate aparte: absoarbe grasimea ca un burete, si mai e un amanunt de care trebuie tinut cont: vinetele nu pot fi consumate crude!
Tratamentul termic al vinetelor are rolul nu numai de a le schimba consistenta, dar neutralizeaza si solanina, o substanta toxica ce poate da indigestie. Prin urmare vinetele se gatesc: fie coapte direct in flacara sau pe plita/gratar, fie bagate la cuptor, fie ca ingredient in nenumarate preparate culinare: tocanita, zacusca, ghiveci, lasagnia, musaca, sau umplute cu orez, ciuperci, carne etc.

Un lucru trebuie subliniat: 100g vinete au sub 30 cal, iar o lingura de ulei 100 cal (indiferent de ulei!) Deci cum facem sa nu transformam o banala salata de vinete intr-o maioneza? Pentru ca asta devine atunci cand incorporam in ea jumatate de sticla de ulei!

Iata cateva idei practice si dietetice:

In loc de ulei, frecati vinetele coapte cu 2 lingurite de pasta de susan (tahina) – au mai putine calorii decat 2 linguri de ulei si avantajul ca albesc vinetele, le elimina iuteala, le leaga si le sporesc.
In cazul vinetelor gatite, oparitile in prealabil 2 min in apa cu sare si apoi puneti-le la scurs pe un servetel – nu vor mai absorbi ulei; acelasi efect poate fi obtinut si punand sare pe feliile de vanata, asteptati 15-20 min si ulterior le puteti gati.
Folositi un spray pentru ulei cu care sa pulverizati doar un strop de grasime; preferati gatitul la cuptor, in felul asta nu riscati ca preparatul sa se arda.
Puneti sos de rosii sau bulion in orice mancare, e mai gustos si mai dietetic decat uleiul.
Sterilizati borcanele de zacusca prin fierbere la abur sau in cuptorul fierbinte, in felul asta se pot pastra in siguranta chiar daca ati redus cantitatea de ulei din reteta la jumatate, plus ca va fi mai usor de digerat fara atata grasime.
Nu in ultimul rand, un sfat pentru vegetarieni: daca vreti vinete albe la culoare si dulci la gust, se poate si fara galbenus de ou, puneti in salata de vinete jumatate de dovlecel fiert – are avantajul de a lega compozitia fara sa mai fie nevoie nici de mult ulei, nici de amestecat timp indelungat.
Pofta buna!

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.

Multumim că ne citești!

Înainte de a citi știrea, ajută-ți prietenii să citească și ei! Apasă pe distribuie pe facebook

Inchide