Guvernul trebuie să implementeze până în toamnă o nouă taxă auto pentru mașinile vechi și poluante, conform jalonului PNRR, însă în acest moment nu există un proiect de lege în dezbatere pe această temă.
Reprezentanții industriei auto propun o taxare progresivă, în funcție de vechimea și norma de poluare a autovehiculului, ceea ce ar putea duce la costuri anuale de sute de euro pentru proprietarii de mașini vechi.
Potrivit planului asumat de guvern, noul sistem de taxare ar trebui să intre în vigoare din 2026.
Implementarea acestei măsuri este esențială pentru ca România să poată depune cererea de plată nr. 4 din PNRR, evitând astfel pierderea unor fonduri europene semnificative.
O nouă taxă pentru proprietarii de mașini!
În ciuda urgenței, până în prezent nu a avut loc nicio dezbatere oficială pe acest subiect, ci doar schimburi de adrese între instituții.
Industria auto susține însă că penalizarea utilizării vehiculelor vechi este necesară pentru reînnoirea parcului auto național.
„O mașină EURO 2, veche de 20 de ani, ar putea avea de plătit între 350 și 400 de euro anual. Azi, taxa este de aproximativ 160 de lei.
Dacă automobilul este EURO 3, costurile ar putea ajunge la 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat Mihai Bordeanu, director general Dacia.
Guvernul trebuie să propună o formulă de calcul până în august, dar este puțin probabil ca măsura să fie adoptată înainte de alegerile din mai.
România a avut anterior mai multe forme de taxe auto, însă toate au fost contestate și, în cele din urmă, anulate de instanțele europene.